http://www.sdku-ds.sk/content/riesenia-na-prvych-100-dni
Riešenia na prvých 100 dní
Niektoré problémy, ktoré dnes trápia ľudí na Slovensku, si vyžadujú dlhoročné systematické zmeny, ale niektoré je možné opraviť takmer okamžite. SDKÚ-DS ponúka svoje skúsenosti, a aj množstvo návrhov, ktoré predložila ako opozičná strana, s cieľom čo možno najrýchlejšie zlepšiť každodenný život ľudí..
Preto ako súčasť nášho programu ponúkame RIEŠENIA NA PRVÝCH 100 DNÍ.
Ide o riešenia, ktoré je SDKÚ-DS schopná - v prípade, že dostane od ľudí dôveru podieľať sa na novej vláde - predložiť v podstate okamžite. Chceme ich vo volebnej kampani ľuďom ponúknuť, pretože to nie sú ani nesplniteľné, ani nekonkrétne sľuby do nejakej ďalekej budúcnosti. Sú to opatrenia, ktoré môžu okamžite pomôcť k transparentnejším súdom, spravodlivejšej sociálnej politike, pomôžu mladým rodinám.
Zaväzujeme sa navrhnúť takéto opatrenia do 100 dní od zloženia vlády s tým, že odpočet ich plnenia predložíme verejnosti najneskôr do šiestich mesiacov.
Konkrétne opatrenia, konkrétne riešenia označené 100 dní predložíme, schválime a presadíme počas prvých sto dní pôsobenia vo vláde.
1.DÔSTOJNÝ ŽIVOT
1.1.1. Predĺžime materskú dovolenku a zvýšime materský príspevok 100 DNÍ
Starostlivosť o narodené dieťa nie je ani ľahšia, ani menej významná ako práca v zamestnaní. Preto presadíme predĺženie materskej dovolenky z dnešných 28 týždňov na jeden rok a materský príspevok zvýšime na úroveň 100% čistého platu. Maximálna výška materského príspevku bude rovnaká, ako je maximálny vymeriavací základ v nemocenskom poistení, teda 1,5-násobok priemernej mzdy.
1.1.2. Zavedieme otcovskú dovolenku 100 DNÍ
Pre spokojnosť rodiny s malým dieťaťom je veľmi dôležitá aj prítomnosť otca. Presadíme preto zavedenie otcovskej dovolenky, teda jeden týždeň voľna pre otca, ktorú môže čerpať do dvoch mesiacov od narodenia dieťaťa.
1.1.3. Zavedieme viacero variantov čerpania rodičovskej dovolenky 100 DNÍ
Zavedieme flexibilné čerpanie rodičovskej dovolenky. Tomu, či sa rodičia rozhodnú pre rýchlejšie alebo pomalšie čerpanie rodičovskej dovolenky, bude zodpovedať aj výška rodičovského príspevku. A to bez ohľadu na to, či sa rodičia rozhodnú starať o dieťa osobne alebo využijú pomoc starých rodičov, opatrovateľky či služby rôznych zariadení.
1.1.4. Flexibilnejšie rodičovské dovolenky 100 DNÍ
Presadíme zmenu systému rodičovských dovoleniek tak, aby umožňoval obom rodičom tráviť viac času so svojimi deťmi. Jednou z možností je rozdelenie rodičovskej dovolenky na dve časti. Prvú, základnú časť rodičovskej dovolenky, by mohol tak ako doteraz čerpať len jeden rodič. Ale pri čerpaní druhej časti by sa mohli striedať obaja rodičia, podľa potrieb rodiny.
1.1.6. Posilníme motiváciu zamestnávateľov k podpore rodiny 100 DNÍ
Budeme motivovať zamestnávateľov k vytváraniu rodinne priateľských pracovných miest. Pôjde napríklad o kratšie pracovné úväzky pre rodičov s deťmi alebo možnosť flexibilného pracovného času. Po dohode so zamestnávateľom tak budú môcť rodičia prispôsobovať presný začiatok a koniec pracovnej doby, a tiež čas prestávok, potrebám svojich detí. Zavedieme tzv. banku odpracovaných hodín, ktorá napríklad umožní, aby sa dalo viac hodín odpracovať v zimných mesiacoch a potom menej počas letných prázdnin detí.
1.2. RODINY, VIAC PRACOVNÝCH PRÍLEŽITOSTÍ
1.2.12. Opravíme zákonník práce 100 DNÍ
Zmeny zákonníka práce, ktoré schválila súčasná vláda, nepomohli k ochrane zamestnancov, ale len zbytočne skomplikovali tvorbu nových pracovných miest. Opravíme zákonník práce tak, aby sa zjednodušilo zamestnávanie ľudí, pričom ich ochrana sa nezníži. Obnovíme napríklad možnosť dohodnúť prácu na dobu určitú v rámci lehoty 3 rokov a odstránime neadekvátne výhody pre odborárskych funkcionárov. Opätovne posilníme postavenie zamestnaneckých rád. V zákone o kolektívnom vyjednávaní odstránime možnosť rozširovania kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa aj na zamestnávateľov, ktorí podpis týchto zmlúv nemohli ovplyvniť.
1.2.13. Zavedieme kombináciu práce a dávok pre dlhodobo nezamestnaných 100 DNÍ
Umožníme, aby zamestnanci s nízkou kvalifikáciou mohli pracovať za nižšie mzdy, pričom súčasne im umožníme poberať aj podporu od štátu. Tým by sa zvýšila ich motivácia pracovať a zvýšila by sa aj ochota podnikateľov zamestnávať ľudí s nižšou kvalifikáciou. Tak vznikne tzv. medzitrh práce, ktorý pomôže zvyšovať zamestnanosť v mnohých sektoroch, napríklad v sociálnej sfére, v rôznych službách, či v textilnom alebo obuvníckom priemysle. Bez podpory zo strany štátu však pracovné miesta v týchto sektoroch skôr zanikajú a mnohí ľudia, žiaľ, o prácu zbytočne prichádzajú.
1.2.14. Licencie pre živnostníkov namiesto daní a odvodov 100 DNÍ
Zásadne zjednodušíme administratívu živnostníkom zavedením možnosti jednorazových ročných licenčných poplatkov, ktoré nahradia platenie daní a odvodov. Štát týmto nástrojom nepríde o finančné zdroje, ale výrazne sa zníži zbytočná administratíva na strane podnikateľov aj štátu.
1.2.15. Jasné pravidlá pre vytváranie pracovných miest 100 DNÍ
Časté a unáhlené zmeny legislatívy komplikujú život podnikateľom, a tým bránia vytváraniu nových pracovných miest. Pred schválením zákona musíme vedieť, aký bude mať tento zákon vplyv na ľudí a na firmy. Musíme vedieť, či vyriešením jedného problému nový zákon nespôsobí nové, možno aj väčšie problémy. Presadíme preto, aby všetky zákony, o ktorých rokuje parlament, boli skutočne posúdené z hľadiska ich dopadov na podnikateľské prostredie, ako aj z hľadiska toho, či vytvárajú priestor pre korupciu. Presadíme, aby sa verejnosť mohla vyjadriť aj k návrhom, ktoré predkladajú poslanci, a aby sa pripo-mienkami verejnosti poslanci museli zaoberať.
1.3. BÝVANIE PRE MLADÝCH
1.3.16. Dvojročné prázdniny v splácaní hypoték po narodení dieťaťa 100 DNÍ
Po narodení dieťaťa sa prudko zvýšia náklady každej mladej rodiny. Preto schválime zmenu legislatívy tak, aby mala mladá rodina možnosť nesplácať istinu hypotekárneho úveru počas dvoch rokov po narodení dieťaťa. V tomto období sa bude môcť rozhodnúť, že bude splácať zo svojej hypotéky len úroky. V prípade straty zamestnania dočasne umožníme využiť na splácanie hypoték aj prostriedky nasporené v druhom pilieri.
1.3.17. Pomôžeme mladým rodičom pri splácaní úverov na bývanie 100 DNÍ
Po narodení dieťaťa sa prudko zvýšia náklady každej mladej rodiny. Preto poskytneme každej rodine, ktorej sa narodí dieťa, možnosť, aby získala namiesto dnešného príspevku pri narodení dieťaťa nový príspevok na splácanie hypotekárneho alebo stavebného úveru v dvojnásobnej výške. Pomôžeme tak počas jedného roku po narodení dieťaťa rodinám, ktoré si s pomocou úverov získali vlastné bývanie.
1.3.18. Rozšírime nárok na získanie štátnej bonifikácie hypoték pre mladých 100 DNÍ
Nárok na štátnu bonifikáciu navrhujeme rozšíriť na manželov, ktorých priemerný spoločný príjem je nižší ako trojnásobok priemerného platu v národnom hospodárstve. Odstránime tak súčasný nespravodlivý systém, kedy zárobok ani jedného z manželov nemôže prekročiť 1,3-násobok priemerného platu bez ohľadu na to, koľko zarába druhý z dvojice.
1.3.19. Podporíme obce pri výstavbe nájomných bytov pre mladých 100 DNÍ
Mnoho mladých rodín musí bývať u svojich rodičov. Výstavba tzv. štartovacích bytov pre mladé rodiny by výrazne zvýšila kvalitu ich života. Na ich výstavbu využijeme pozemky, ktoré spravuje Slovenský pozemkový fond (SPF). SPF ponúkne časť svojich pozemkov za zvýhodnených podmienok obciam a mestám, ktoré ich využijú na výstavbu nájomných bytov. Samotná výstavba bude podporená z výnosov, ktoré získame z transparentného predaja ďalších pozemkov zo SPF.
1.3.21. Zjednodušíme stavebné konanie pre drobné stavby a rodinné domy 100 DNÍ
Zmeníme stavebný zákon tak, aby sa odbúrala zbytočná byrokracia, ktorá strpčuje život občanom, drobným stavebníkom. Zjednodušíme povoľovacie konanie pri rodinných domoch a drobných stavbách.
1.4. KVALITNEJŠIE ZDRAVOTNÍCTVO
1.4.22. Ochránime pacientov pred rastúcimi doplatkami 100 DNÍ
Platby mnohých pacientov za lieky či návštevy lekárov sa počas terajšej vlády prudko zvýšili. Zatiaľ čo v roku 2005 zaplatil priemerný občan na doplatkoch za lieky a rôznych platbách a poplatkoch v zdravotníctve v hotovosti 3 800 korún ročne, v roku 2009 to bolo už priemerne 215 EUR (6 500 Sk). Zavedieme preto ochranný limit na spoluúčasť v zdravotníctve. Maximálna platba pacienta na doplatkoch za lieky či na poplatkoch u lekára bude 120 EUR ročne, teda v priemere 10 EUR mesačne. Ak bude jeho spoluúčasť vyššia, zdravotná poisťovňa mu ju preplatí.
1.4.23. Zrušíme odporúčacie lístky 100 DNÍ
Zavedenie odporúčacích lístkov v roku 2007 prinieslo pacientom len stratu času a veľa zbytočných nepríjemností. Pacienti predtým, ako navštívia špecialistu, musia navštíviť všeobecného lekára pre nezmyselný papierik. Tieto lístky preto okamžite zrušíme a obnovíme slobodnú voľbu lekára - špecialistu. Vrátime do zdravotníctva slobodu.
1.4.25. Zavedieme maximálne čakacie doby 100 DNÍ
Čakanie na poskytnutie odkladnej zdravotnej starostlivosti sa v posledných rokoch predĺžilo. Zavedieme preto jasne definované maximálne čakacie doby na jednotlivé zdravotnícke služby. Stanovíme jasné pravidlá pre tvorbu poradovníkov na odkladnú starostlivosť. Prehľadné čakacie zoznamy zrovnoprávňujú pacientov, odbúravajú nespravodlivosť a znižujú priestor pre korupciu.
1.5. SILNEJŠÍ DÔCHODKOVÝ SYSTÉM
1.5.32. Opravíme 2. pilier 100 DNÍ
Tým, že terajšia vláda prinútila dôchodkové správcovské spoločnosti vypredať všetky akcie z dôchodkových fondov, obrala sporiteľov o množstvo peňazí. Túto amatérsku chybu napravíme. Sporitelia budú mať úplnú voľnosť rozhodnúť sa, či chcú alebo nechcú mať časť svojich úspor investovaných aj v akciách. Obnovíme automatický vstup mladých ľudí do systému po ukončení ich vzdelávania. Mladí však budú mať počas jedného roku právo na výstup z 2. piliera.
1.5.33. Zabezpečíme ochranu 2. piliera 100 DNÍ
Schválime ústavný zákon na ochranu 2. piliera, aby už nikto v budúcnosti nemohol spochybňovať a likvidovať tento systém, ktorý zabezpečí ľuďom v budúcnosti lepšie dôchodky. Tento zákon bude tiež garantovať zachovanie výšky príspevkov do 2. piliera na súčasnej úrovni.
1.6. SPRAVODLIVÝ SOCIÁLNY SYSTÉM
1.6.37. Rodinné dávky podmienime starostlivosťou o deti 100 DNÍ
Do systému rodinných dávok a príspevkov zavedieme niektoré podmienky, ktorých splnenie bude nevyhnutné pre získanie dávok v plnej výške. Posilníme tým starostlivosť o deti. Presadíme napríklad návrh na zníženie príspevkov pre tých rodičov, ktorých deti nechodia pravidelne na lekárske prehliadky a do školy.
1.6.38. Rodinné poistenie 100 DNÍ
Súčasné nemocenské poistenie zmeníme na rodinné poistenie. To bude zahŕňať nielen poistenie straty príjmu pri ošetrovaní člena rodiny a materskej tak ako doteraz, ale aj výpadok príjmu pri starostlivosti o bezvládneho rodiča. V rodinnom poistení totiž vytvoríme priestor pre dobrovoľné pripoistenie, ktoré umožní čerpať dávku aj v prípade potreby starať sa o vlastných rodičov počas ich staroby.
1.6.39. Skvalitníme služby pre nezamestnaných 100 DNÍ
Výrazne skvalitníme poradenské služby a podporu pri vyhľadávaní zamestnania, a to najmä v spolupráci so zamestnávateľmi. Zvýšime dostupnosť služieb zamestnanosti, ktoré budú k dispozícii v obchodných centrách, na poštách, v obciach. Ďalším spôsobom zvýšenia dostupnosti je informatizácia služieb zamestnanosti. Pre ohrozené skupiny, teda najmä pre absolventov škôl a pre ľudí starších ako 50 rokov, vytvoríme špeciálne služby, kde budeme platiť neziskovým a súkromným sprostredkovateľom, ale len v prípade, ak nájdu ľuďom z ohrozených skupín prácu. Aj v tejto oblasti tak môžu vznikať nové pracovné miesta, a to tiež s využitím medzitrhu práce (pozri bod 1.2.13.).
2. MODERNÉ SLOVENSKO
2.1. ZDRAVÉ VEREJNÉ FINANCIE - STOP ZADLŽOVANIU
2.1.46. Prestaneme zvyšovať zadlžovanie budúcich generácií 100 DNÍ
V rokoch 2009 a 2010 sa zadlženosť Slovenska rekordne zvýšila, štátny dlh pripadajúci na štvorčlennú rodiny vzrástol v tomto období o viac ako 7 300 EUR, teda 220tisíc korún. Zastavíme rast štátneho dlhu, jeho podiel na HDP začneme opäť znižovať. To je jediná možná cesta ako pripraviť Slovensko na obdobie po roku 2020, kedy sa u nás začne prudko zvyšovať počet starších ľudí.
2.1.47. Obnovíme poriadok vo verejných financiách 100 DNÍ
Zavedieme jasné pravidlá disciplíny vo verejných financiách, aby vlády už nemohli klamať občanov o skutočnom vývoji ich hospodárenia, ako to robí prostredníctvom rôznych trikov súčasná vláda. Začneme podrobne sledovať čisté bohatstvo Slovenskej republiky, teda rozdiel medzi celkovými aktívami a pasívami štátu. Zavedieme záväzné výdavkové stropy, čím bude vláda vždy nútená rozhodovať o tom, ako rozdelí vopred definovaný objem zdrojov medzi rôzne priority. Vytvoríme samostatnú nezávislú inštitúciu, ktorá bude kontrolovať vývoj verejných financií a pravidelne o ňom informovať verejnosť. Na jej čele budú nezávislí odborníci, ktorí nepodľahnú tlaku akokoľvek populárnej vlády.
2.1.49. Obmedzíme populizmus v parlamente a vo vláde 100 DNÍ
Zavedieme pravidlá, ktoré obmedzia schvaľovanie legislatívnych a iných návrhov s negatívnym dopadom na verejné financie. Vláda a parlament budú môcť schvaľovať návrhy s negatívnym dopadom na verejné financie v období, na ktoré je už schválený rozpočet, len súčasne s kompenzačnými opatreniami v minimálne rovnakom rozsahu.
2.1.52. Zrušíme koncesionárske poplatky 100 DNÍ
Koncesionárske poplatky sú úplne protisociálnou daňou. Ich výška totiž nie je vôbec závislá na príjme, ani sociálnej situácii občanov - každý platí mesačne rovnakých 4,6 EUR (140 korún). Presadíme zrušenie koncesionárskych poplatkov a ich nahradenie priamym financovaním zo štátneho rozpočtu, pričom zákonom bude určená výška tohto štátneho príspevku pre STV a SRo ako pevný percentuálny podiel z výdavkov štátneho rozpočtu. Tým bude zabezpečená ich finančná nezávislosť od vlády a parlamentu.
2.4. INFORMATIZÁCIA
2.4.75. Polovičné ceny za elektronické služby 100 DNÍ
Zavedieme polovičné poplatky za elektronické služby verejných inštitúcií v porovnaní s klasickými „papierovými“ službami.
2.6. ROZVOJ VIDIEKA A REGIÓNOV
2.6.90. Zvýhodníme investorov v regiónoch s vyššou nezamestnanosťou 100 DNÍ
Obnovíme pravidlá pre udeľovanie investičných stimulov, ktoré zrušila súčasná vláda. Na základe týchto pravidiel budú opäť výrazne zvýhodnení investori, ktorí budú mať záujem o vytvorenie nových pracovných príležitostí v regiónoch s vyššou nezamestnanosťou.
2.6.91. Zabezpečíme posilnenie vlastníckych práv k pôde 100 DNÍ
Majitelia poľnohospodárskej pôdy pri rokovaniach o výške nájomného sú dnes často rukojemníkmi majiteľov fariem. Zákonom preto schválime, že minimálna výška nájomného za poľnohospodársku pôdu bude vo výške 40% príjmov, ktoré farmár dostane od štátu vo forme dotačného titulu „priama platba na plochu“.
2.7. DOPRAVA
2.7.99. Zrušíme nezmyselný projekt širokorozchodnej železničnej trate 100 DNÍ
Nezmyslený projekt širokorozchodnej železničnej trate cez naše územie nemá nijakú ekonomickú logiku. Slovensko by ním iba prišlo o stovky pracovných miest. Tento projekt preto okamžite zrušíme.
2.8. ENERGETIKA
2.8.103. Zlepšíme ochranu občanov pred monopolmi 100 DNÍ
Všade tam, kde nie je možné rozvíjať konkurenciu (najmä distribúcia vody, plynu, elektriny) posilníme reguláciu monopolov. A to nielen reguláciu cien, ale aj kvality služieb poskytovaných občanom. Sprísnime sankcie za nekvalitné alebo pomalé služby monopolov, ako je napríklad neskorá oprava alebo pomalé zriadenie nového odberného miesta.
2.8.104. Posilníme konkurenčné prostredie v sieťových odvetviach 100 DNÍ
Podstatne zlepšíme prostredie pre rozvoj konkurencie všade tam, kde je možné ju rozvíjať, najmä v obchode s elektrinou, plynom, v poštových službách alebo v železničnej doprave. Ľudia aj firmy musia mať skutočnú možnosť vybrať si dodávateľa elektriny alebo plynu z viacerých možností.
2.9. ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
2.9.107. Obnovíme ministerstvo životného prostredia 100 DNÍ
Ochrana životného prostredia sa veľmi často dostáva do priameho konfliktu so záujmami hospodárskych rezortov. Pre spravodlivé riešenie týchto konfliktov a pre ochranu životného prostredia je nevyhnutná samostatná existencia Ministerstva životného prostredia SR. Zabezpečíme najprv dôkladné vyšetrenie škandálov na tomto ministerstve, a potom obnovenie jeho dôveryhodnosti.
2.9.108. Zastavíme výstavbu ropovodu cez Žitný ostrov 100 DNÍ
Zásoby vody pod Žitným ostrovom majú pre Slovensko výnimočný strategický význam. Tieto zásoby nemôžu byť preto ohrozené ropovodom, ktorý môže byť vedený aj inou trasou. Ropná havária nad rezervoárom s pitnou vodou by bola katastrofou pre celé Slovensko.
2.9.110. Obce, mestá a kraje budú rozhodovať o nebezpečných skládkach a ťažbe uránu 100 DNÍ
Zmeníme stavebný zákon tak, aby o výstavbe veľkých alebo nebezpečných skládok odpadu, a tiež o ťažbe uránu rozhodovali miestne a krajské zastupiteľstvá. Žiadna skládka ani ťažba uránu by nemali vzniknúť proti vôli väčšiny obyvateľov územia, ktorého sa to týka tak, ako sa to stalo v Pezinku.
2.9.111. Umožníme vjazd cyklistov do lesov 100 DNÍ
Znovu umožníme, aby bol vjazd na bicykli či na koni do lesa možný bez trestu aj na neoznačených lesných cestách a chodníkoch, ako to bolo bežné počas posledných 200 rokov. Okrem toho budeme zlepšovať podmienky pre cyklistov na cestných komunikáciách, čo prispeje k ich zvýšenej bezpečnosti. Budeme rozširovať počet cyklotrás po Slovensku a ich prepojenia na susedné krajiny.
3. SPRAVODLIVÉ SLOVENSKO
3.1. BOJ PROTI KORUPCII
3.1.113. Zverejníme zmluvy na internete 100 DNÍ
Zmluvy týkajúce sa použitia verejných financií a nakladania s majetkom štátu a samospráv budú musieť byť zverejnené na internete. Inak nebudú platiť. Vytvoríme samostatnú internetovú stránku, na ktorej budú všetky zmluvy štátnych organizácií, vrátane ich zmien a dodatkov, prehľadne zverejnené. Aj podniky, v ktorých má štát majetkovú účasť, budú musieť zverejňovať uzavreté zmluvy.
3.1.114. Zverejníme všetky dotácie 100 DNÍ
Všetky nenárokovateľné dotácie a príspevky z verejných zdrojov a ich príjemcovia budú zverejňované na internete. Podmienkou poskytnutia akejkoľvek nenárokovateľnej dotácie z verejných zdrojov bude súhlas prijímateľa dotácie s jej zverejnením. Vytvoríme samostatnú internetovú stránku, na ktorej budú tieto dotácie prehľadne zverejnené.
3.1.115. Elektronické verejné obstarávanie bude povinné - už žiadne „nástenky“ 100 DNÍ
Chceme pre štát nakupovať čo najvýhodnejšie, a preto budeme využívať súťažné metódy verejného obstarávania aj tam, kde to dnes nie je povinné. Využívanie elektronických aukcií pri nákupe tovaru a služieb z verejných zdrojov bude pre štát a samosprávy povinné. Výrazne sa tým ušetrí pri verejných tendroch, ako dokazuje príklad miest, ktoré tento krok zaviedli.
3.1.116. Vylúčime garážové firmy z verejných tendrov 100 DNÍ
Zabezpečíme, aby sa verejného obstarávania a iných zmluvných vzťahov so štátom, ako aj s podnikmi, v ktorých má štát majetkovú účasť, a so samosprávami nemohli zúčastňovať firmy, ktorých vlastníci nie sú identifikovateľní. Už žiadna Interblue ani Ibertax nebude na občanoch Slovenska zarábať stovky miliónov eur. Na rozdiel od kamufláže, ktorú na konci volebného obdobia schválila súčasná vláda, garážové firmy skutočne zo vzťahov so štátom vylúčime.
3.2. SPRAVODLIVÉ SÚDNICTVO
3.2.119. Otvoríme súdy pre verejnosť 100 DNÍ
Všetky súdne rozhodnutia budú povinne zverejnené na internete. Súdne pojednávania budú nahrávané. Každý súd bude mať svoju internetovú stránku s informáciami o súde, vrátane štatistických údajov o výsledkoch práce súdu a kompletným servisom pre občana. Zriadime telefónnu linku na hlásenie prípadov korupcie. Obchodný register aj kon-kurzný register (zoznam úpadcov) bude on-line na internete. Podporíme občiansky monitoring súdov.
3.3. POLITICKÝ SYSTÉM
3.3.125. Zásadne obmedzíme imunitu poslancov 100 DNÍ
Opakovane a znova budeme presadzovať výrazne obmedzenie imunity poslancov NR SR tak, aby sa imunita vzťahovala už iba na výroky a hlasovanie poslancov na pôde NR SR. Úplne zrušíme priestupkovú imunitu poslancov. Poslanci budú za priestupky trestaní úplne rovnako ako bežní občania. Poslanecký mandát už nebude ospravedlnením pre rýchlu jazdu alebo za nesprávne parkovanie.
3.3.126. Len jeden plat pre poslancov 100 DNÍ
Presadíme, aby poslanec Národnej rady SR alebo iný verejný funkcionár, ktorý má viacero verejných funkcií, mohol poberať odmenu iba za jednu z nich.
3.3.127. Skutočné majetkové priznania pre politikov 100 DNÍ
Majetkové priznania politikov a vysokopostavených funkcionárov platených z verejných peňazí v súčasnej podobe sú skôr na zábavu, ako na skutočné informovanie verejnosti o ich majetkových pomeroch. Schválime a budeme zverejňovať takú podobu majetkových priznaní, ktorá skutočne poskytne širokej verejnosti informácie o majetkových pomeroch politikov a ľudia z nich uvidia, či politik počas svojho funkčného obdobia nadobudol naozaj len majetok, ktorý mohol získať z platu.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára